Eigenlijk was ik al te laat en als jij nog niet bent geweest, ben je (voor dit jaar) waarschijnlijk ook te laat…
Als we geluk hebben, gaat iedere zomer de paarse heide op de vennen weer bloeien. Vorig jaar was het zo droog, dat de heide veel schade op heeft gelopen. Dit jaar leek het erop dat we geen paarse velden konden zien, maar na wat flinke regenbuien hadden we toch geluk! Vanaf het weekend van 17 augustus kwamen overal de berichten dat de Veluwe onverwachts mooi in bloei stond. Dat wilde ik weleens zien! Helaas konden we niet eerder gaan dan 1 september. Op dat moment was de heide al wat uitgebloeid, maar het uitzicht was alsnog fantastisch. En dat gewoon in Nederland!
Op zondagmiddag reden we naar het bezoekerscentrum Veluwezoom. Het was heerlijk weer, dus meer mensen hadden dat bedacht. Gelukkig was er genoeg parkeergelegenheid. In het bezoekerscentrum konden we even naar het toilet voordat we aan de wandeling begonnen en pakten we een folder met de wandelroutes. We kozen ervoor om de zwarte route te lopen, 5,5 km en volgens de reclameborden dwars door de paarse vlaktes! Je vindt de route ook op de website van natuurmonumenten, je kunt de route downloaden in PDF.
De route begon in de bossen en al snel zagen we de heide. Het was al wat meer bruin geworden dan twee weken geleden (als ik de foto’s mag geloven), maar alsnog was het prachtig om doorheen te wandelen. De toppen van de heide was nog paars, daaronder werd het pas bruin, dus de paarse gloed was er gelukkig nog.
Tijdens de route moet je af en toe flink klimmen en dalen, maar alle paden zijn goed begaanbaar. Door het vele klimmen heb je goed uitzicht over alle paarse bergen en kun je in de verte ook Nijmegen zien liggen.


Je ziet het bijna niet, maar de zwarte pijltjes moet je volgen!
Op 1/3e van de route kwamen op het uitkijkpunt, daar is ook een restaurant te vinden. We wilden eigenlijk even wat drinken, maar door de drukte was er geen plek. We besloten door te lopen, want op 2/3e van de route zit nog een restaurant. Hier was voldoende plek en hebben we heerlijk koffie met gebak genomen met uitzicht op de natuur.
De Veluwezoom is gratis te bezoeken en de route is goed aangegeven. Af en toe moet je even zoeken naar een paaltje met een pijl als een struik te wild gegroeid is, maar zo lang je de paden volgt en bij een kruising even extra kijkt, kan het niet mis gaan. Je hebt nog meer routes, deze willen we een andere keer nog gaan volgen. Ook zonder de paarse heide zal het een mooie route zijn over de Posbank!




