April 2019 hebben we de ANWB bollenstreekroute gereden, een route van zo’n 60km door Zuid-Holland. Je komt langs diverse steden en rijdt bijna 40km van de route dwars door de bollenvelden heen. Het is echt een aanrader om hier in het voorjaar een dag voor te plannen! Houdt wel van tevoren in de gaten of de bloemen al bloeien, anders wordt je misschien teleurgesteld.
De voorbereiding
Voordat we besloten om de route te gaan rijden, heb ik eerst online bijgehouden welke bollenvelden in bloei stonden. Om de meeste bloeiende bloemen te kunnen zien, is het kiezen van het beste moment erg belangrijk! Je kunt dit het beste hier plannen. Op de flower map is duidelijk zichtbaar waar de velden liggen en hoeveel bloemen er op dat moment op staan. Iedere donderdag vanaf half maart wordt de pagina bijgewerkt. Zo kon ik een week van tevoren bepalen dat het tijd was om te gaan. Daarnaast was het dat weekend heerlijk weer, perfecte timing dus!
De route
De route kun je downloaden op de website van de ANWB. Er is een startpunt aangegeven (vanaf ons huis zo’n 1,5 uur rijden) en vanaf daar is het heel duidelijk welke kant je op moet rijden voor de volgende punten. Per plaats is ook informatie gegeven wat er te zien is. Onderweg kun je stoppen langs de bollenvelden om foto’s te maken. Zorg ervoor dat je op een rustige plek stopt, soms is het te druk om te stoppen.
We begonnen de dag in Katwijk. Het was voor ons zo’n 1,5 uur rijden hier naartoe, dus we hebben eerst koffie en thee gedronken aan zee.
Na deze korte stop reden we door naar Noordwijk en Noordwijkerhout. Hier zagen we eindelijk de eerste bollenvelden! Gelukkig konden we stoppen langs de kant (net zoals vele andere toeristen…) en even langs de velden lopen. Helaas gingen erg veel mensen tussen de bloemen lopen, dit moet je absoluut niet doen! Je trapt (onbewust) veel bloemen kapot en één strook met bloemen levert de boer zo’n 30.000 tot 35.000 euro op. Zonde als jij ervoor zorgt dat hij minder verdient, alleen maar om een mooie foto te krijgen! Langs de velden lopen mag wel, hier kun je ook prachtige foto’s maken.
Hierna reden we door naar het kleine dorpje De Zilk. Hier waren stukken van een mozaïekwedstrijd (uiteraard met bloemen) langs de kant van de weg uitgestald. Net achter het dorp liggen weer bollenvelden.
Onderweg naar Lisse kwamen we eerst langs de Keukenhof. Hieromheen lagen ook erg veel bollenvelden, maar het was er zo druk, dat we helaas niet konden stoppen. Het reed af en aan met auto’s richting de parkeerplaatsen, wij waren erg blij dat we weer snel naar de wat rustigere bollenvelden in de omgeving konden gaan!
Aan de rand van Lisse liggen weer veel bollenvelden waar je ook rustig kan stoppen. We zijn hier bij het dorp De Engel even van de route afgeweken om nog meer van de velden te kunnen zien. Dit is zeker een aanrader, als je de route volgt, mis je veel mooie uitzichten!
Na Lisse en De Engel zijn we nog door Sassenheim en Teylingen gereden. Zo kwamen we alweer aan het einde van de route. We hebben er ongeveer 5 uur over gedaan, inclusief alle stops (met lunch) die we hebben gemaakt. Onderweg kom je niet alleen veel bollenvelden tegen, maar rij je ook door erg mooie dorpjes. Er zijn veel plaatsen om te stoppen en wat te drinken of eten.
We hebben erg genoten van deze route en raden je aan om dit jaar ook hiervoor tijd te maken! Het laat je een mooi stukje Nederland zien, ben jij van plan om deze route een keer te rijden?










