
Kinderdijk is een dorpje in Zuid-Holland en staat nationaal en internationaal bekend om de windmolens. De molens staan in een mooi fiets- en wandelgebied en stonden al een lange tijd op mijn lijst om te bezoeken! Er staan 19 molens en sinds 1997 staan ze op de Werelderfgoedlijst.
Wij zijn in juli 2018 met de auto naar Kinderdijk gereden. Bij de entree is er een zeer kleine parkeerplaats voor ongeveer 50 auto’s. Je betaalt bij aankomst 5 euro om hier te staan. Er zijn ook gratis parkeerplaatsen in de buurt, je moet dan een stuk lopen of met de gratis shuttle bus op en neer.
Voordat je vertrekt kun je online kaartjes kopen. Het gebied met de molens is gratis te betreden, maar om een kijkje in de molens te kunnen nemen, moet je entree betalen. Online krijg je één euro korting en kost het 8 euro per persoon om de twee museummolens te bezoeken. Wij kozen er echter voor om een combiticket te kopen, zodat we ook een rondvaart konden maken van 30 minuten. Er komt dan 5,50 euro per persoon bij. Totaal waren wij voor de twee molens en boottocht dus 13,50 euro per persoon kwijt.
We hebben eerst over het hoofdpad gelopen, waar je ook mag fietsen. Af en toe kun je met bruggetjes het water over en parallel verder lopen. Langs het eerste gedeelte staan minder molens, maar de natuur is er niet minder mooi om! Toen wij bij de eerste museummolen kwamen, hebben we ervoor gekozen deze eerst te bekijken. Je ziet in de molen hoe ze er vroeger (krap!) hebben geleefd. Er hangen veel foto’s en bordjes met uitleg. Ik vond vooral alle oude meubels en potjes super leuk om te zien! De tweede museummolen staat wat verder aan het water, hier kun je helaas alleen op de onderste verdieping kijken. Er wonen hier nog steeds mensen, die ook graag tijd vrij maken voor een praatje.
Je kunt op diverse plekken dicht bij het water komen. De groene oevers zijn ook erg leuk om te fotograferen. Maar om de molens echt mooi te kunnen zien, kun je het beste een boottocht maken. Met de vaarrichting mee, kun je het beste aan de linkerkant gaan zitten. Je hebt dan op de heenweg de molens aan jouw kant, met de wieken naar je toe gericht. Vooral als ze allemaal op 1 lijn in je zicht komen, voel je je echt toerist in eigen land! De boottocht duurt 30 minuten, je vaart langs diverse molens. Vanaf het water krijg je toch weer een heel ander beeld!
Als lunch kochten we bij een molen wat simpele tosti’s. Een restaurant is er niet echt op het terrein, maar je hebt wel wat mogelijkheden om een kop koffie en wat snacks te kopen

Conclusie
Ik vind dat je als Nederlander eigenlijk dit stukje puur Hollands gezien móét hebben. Je kunt gratis door het gebied wandelen, maar om echt het vroegere Nederland te zien, kun je het beste de molens in gaan. Voor de meest mooie plaatjes kun je een boottocht maken, echter zijn de molens vanaf de kant ook prachtig te zien.
Hou er rekening mee dat Kinderdijk een drukke toeristische trekpleister is! Tijdens de vakanties is het er een stuk drukker, vanaf november tot en met maart/april is het rustiger. Ook is het erg mooi om vroeg in de ochtend of later in de middag er te zijn. Het is er dan niet zo druk en het licht is mooi voor fotografie.



