Bosnië?? Ja! 1,5 week rondrijden door dit verrassende land

Begin 2019 was mijn oma een puzzel aan het maken van exact dit plaatje. “Jajce, Bosnië en Herzegovina” stond erop. Dit was het moment dat ik wist dat ik graag naar dit land op reis wilde! Ik had ook al wat mooie foto’s gezien van Mostar, hiermee ging ik een route samenstellen. We hadden 11 dagen en hebben hierin erg veel van het land gezien.

Iedereen gaat naar Kroatië, Bosnië en Herzegovina wordt vergeten. Begin 2019 besloten we om er heen te gaan, september 2019 was het zover. In dat half jaar van voorbereiden hebben we aan veel mensen vertelt dat we daar op vakantie zouden gaan. En iedereen zei hetzelfde: “naar Bósnië?! Waarom?” Veel mensen wisten ook niet of het wel veilig was en maakten zich zorgen. Wij kregen de indruk dat er veel vooroordelen zijn over dit land en de weinige toeristen die we er hebben gezien, bevestigden dit.

Het is echt zonde dat zo weinig mensen naar dit mooie land gaan. De mensen zijn heel erg vriendelijk, bijna niemand spreekt Engels, maar iedereen wil je helpen. Het eten is erg lekker, de cultuur erg interessant, de geschiedenis is heftig en de natuur is prachtig. Ik ben een beetje verliefd geworden op Bósnië, hopelijk jij ook na het lezen over deze route!

Vervoer naar Bosnië en Herzegovina

We merkten dat het aanbod van vliegtickets beduidend minder was dan andere Europese bestemmingen. De meeste vliegtuigen gaan naar Sarajevo en Mostar, waarbij Sarajevo een stukje goedkoper is. Wel moesten we bij iedere optie minstens één keer overstappen en de prijs verschilde nogal per dag.

Uiteindelijk vonden we vliegtickets vanaf Düsseldorf met een overstap op Belgrado (Servië) voor 200 euro per persoon. Er waren ook opties vanaf Amsterdam, maar hierbij waren de tijden minder handig en lag de prijs iets hoger.

Vervoer in Bosnië en Herzegovina

Wij hebben geen ervaring met het openbaar vervoer in Bosnië en Herzegovina. Omdat wij meerdere steden wilden bezoeken en onderweg ook wat interessante spots langs wilden gaan, hebben we ervoor gekozen om een auto te huren vanaf het vliegveld. We hebben deze vooraf geboekt via Sunnycars, hier hebben we altijd erg goede ervaring mee!

In Sarajevo zagen we veel bussen en trams rijden. Ik kan me voorstellen dat je bij een stedentrip hiermee prima overal kan komen. Daarnaast heb ik gelezen dat er treinen door het land rijden, maar hier hebben wij niet veel van gezien.

Ik ben erg blij dat we voor een huurauto hebben gekozen. Parkeren was nergens een probleem en bijna overal gratis. De wegen waren erg goed begaanbaar. Het was niet druk op de weg en de navigatie zorgde ervoor dat we alles konden vinden waar we heen wilden. Zo konden we een tussenstop maken bij het Tunnelmuseum, Travnik, Krupa na Vrbasu en het Rama Lake. Als we met het openbaar vervoer waren gegaan, hadden we dit allemaal niet kunnen zien!

Dag 1-3: Sarajevo

Sarajevo is een lange periode bezet geweest, in die periode is veel verwoest. Dit allemaal is nog geen 25 jaar geleden gebeurt en dus nog zichtbaar in de stad. Gebouwen met kogelgaten, vervallen gebouwen en een historisch centrum. Wij begonnen onze reis in deze hoofdstad. Je kunt je hier prima twee dagen vermaken, een citytrip hierheen is ook erg leuk!

Lees ook: De vergeten hoofdstad: Sarajevo.

Het oude centrum is erg mooi om doorheen te wandelen. Overal vind je leuke terrasjes en leuke winkels. Bezoek ook zeker de Srebrenica exhibition! Erg indrukwekkend hoe ze hier het beeld geven van deze heftige periode. Een uitstapje buiten de stad kun je doen met de cable car naar de bobsleebaan van de Olympische Winterspelen van 1984. De cable car ligt op loopafstand van het centrum! Als je vervoer kan regelen, is het tunnelmuseum ook zeker de moeite waard om te bezoeken.

Wij sliepen twee nachten bij Bed and Breakfast Vijecnica. Ik zou dit pension niet direct aanraden, het was geen vervelend bedrijf, maar de kwaliteit was niet erg hoog. De locatie is wel perfect, ik zou zeker aan de rand van het oude centrum een verblijf zoeken!

Dag 3: Travnik

Vanuit Sarajevo kregen we het advies om via Travnik naar Banja Luka te rijden. Als je bovenlangs zou rijden, via Doboj, had je hele grote kans om voor een tunnel lang in de file te komen. Hier hadden we natuurlijk geen zin in! Travnik is niet heel groot, maar heeft een leuk centrum om even de benen te strekken. Er is een grote supermarkt en wat restaurantjes voor een lunch en voor een uitgebreide wandeling kun je omhoog klimmen naar de Stari Grad, het kasteel.

Nadat onze buikjes weer gevuld waren, klommen we omhoog door de smalle straatjes. Je komt niet veel Bosniërs of toeristen tegen hier, het is er lekker rustig. Boven moet je entree betalen om het kasteel in te kunnen lopen, maar het uitzicht is erg mooi! In het kasteel zelf is niet veel te zien, vanaf hier heb je wel een mooi uitzicht over de stad en de bergen.

Dag 3-5: Banja Luka

Banja Luka is een stille stad, waar niet heel erg veel beleven is. Tenminste, zo ervaarden wij het bij aankomst. In het weekend kwam er volop leven op straat: ’s middags werd er op het plein gebasketbalt en waren er diverse optredens. Er is een groot winkelcentrum waar je prima een middag kan shoppen. Restaurants waren wel even zoeken, maar “Balkon” (Veselina Masleše 1) is echt een aanrader! Je hebt een erg mooi uitzicht op het plein en het eten is heerlijk en goed betaalbaar.

Ook een bezoekje waard is de kathedraal, het Kastel en de overdekte markt, allemaal op loopafstand van het centrum. De kathedraal is van binnen ook erg indrukwekkend en mooi versierd. Je kunt hier gratis naar binnen. In het Kastel zit een restaurant, waar je met uitzicht op het water lekker kunt lunchen. Tegenover het Kastel is een overdekte markt met kleding en tassen, maar ook eten. Erg leuk om doorheen te wandelen.

Uiteindelijk hebben wij ons prima vermaakt voor twee nachten. Het leuke is dat je hier ook het dagelijks leven van de Bosniërs ziet. Wij sliepen in Apartman centra Banja Luka, zelfs met navigatie erg moeilijk om te vinden! Het apartement had alles wat je nodig had en de locatie was prima, echter was communiceren erg moeilijk, omdat de eigenaar geen Engels spreekt.

Dag 5-7: Jajce

Vanuit Banja Luka reden we terug richting het zuiden naar Jajce. Onderweg maakten we een stop bij de watervallen van Krupa n Vrbasu. Er was een parkeerplaats, een bruggetje met de watervallen en een restaurant. Hier hebben we lekker (lokaal) geluncht!

Aan het begin van de middag kwamen we in Jajce aan. Het is in her centrum even goed zoeken met de auto, veel eenrichtingsverkeer en weinig plek, maar als je auto er eenmaal staat, is alles wel lekker op loopafstand!

Jajce is een heel klein dorpje met enorm veel terrasjes. Er zijn veel dagjes mensen, maar er blijven maar weinig mensen slapen. ’s Avonds is het heerlijk rustig en zie je eigenlijk alleen lokale bevolking. Wij sliepen hier twee nachten in een heerlijk hotel! Het ontbijt was erg lekker en het is ook zeker een aanrader om er te dineren. De locatie was heel centraal en we kregen een gratis upgrade!

In Jajce zijn veel bezienswaardigheden, maar ik wilde hier vooral heen voor de grote waterval. Het was even zoeken en we moesten langs een grote weg lopen, maar we vonden uiteindelijk het mooie uitkijkpunt. Hiervoor wilde ik zo graag naar Bosnië en Herzegovina! Naast de waterval kun je ook de catacomben en het citadel bezoeken. Dit is allemaal op loopafstand, onderweg kom je veel huisjes en kleine winkeltjes tegen, sommige met de kogelgaten nog in de muur.

Verder buiten het centrum kun je de watermolens bezoeken. We hebben geprobeerd er naartoe te lopen, maar konden geen (veilige) weg ernaartoe vinden. Voordat we doorreden naar Mostar, hebben we hier een stop gemaakt. Er is niet veel te doen hier, maar het is erg leuk om even langs de oude watermolens te lopen. Wij waren er rond 09.00 uur en hadden de plek voor ons alleen!

Jajce is echt een heel schattig dorpje, heerlijk om op een terras te zitten en mensen te kijken. De natuur en de oude huizen maken een wandeling erg leuk en fotogeniek. We hebben ons hier heerlijk kunnen vermaken en kwamen ook helemaal tot rust!

Dag 7-11: Mostar

Wauw, Mostar. Wat is dit een fijne plek! Overdag vol met toeristen, ’s avonds wordt het rustig, omdat er niet zoveel mensen overnachten. Er zijn allemaal fijne straatjes met winkeltjes en restaurants. Ook de omgeving is echt prachtig! We hebben een dagtocht gemaakt met onze huurauto langs de Kocusa en Kravice watervallen en de dorpjes Pocitelj en Blagaj. Binnenkort een uitgebreide blog over hoe je eens stedentrip (eventueel met huurauto) kunt plannen naar Mostar!

Wij sliepen vier nachten bij Pansion Villa Nur, deze hebben we beoordeeld met een 10. Echt een heel fijn verblijf, fantastische locatie en echt heel vriendelijke eigenaren! Op het balkon was het heerlijk, met een erg mooi uitzicht. We raden deze accomodatie erg aan!

Gepubliceerd door bucketlistsusan

Sinds 2014 ben ik actief aan het reizen. Jaarlijks plan ik mijn 27 vakantiedagen zo effectief mogelijk, zodat we zo veel mogelijk verschillende landen kunnen bezoeken. Op deze website vind je tips, routes, foto's en onze eigen ervaringen. Alles hebben we zelf meegemaakt, zo geschreven zodat je praktische tips hebt voor je eigen reizen!

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag